U bent niet ingelogd. inloggen

Burgerschap in de praktijk? Zo doe je dat!

In haar vorige blog schreef juf Ineke over de organisatorische kant van de borging van burgerschapsvorming in het primair onderwijs en hoe een burgerschapscoördinator daarbij kan helpen. Dit keer deelt ze een 'good practice' met je.

Een goed begin: werk je visie uit

Om te beginnen is het belangrijk dat je als school een duidelijke visie hebt op wat (wereld-)burgerschap voor jullie inhoudt en hoe je dat terugziet in jullie onderwijs. Neem de tijd om deze visie uit te werken.

Op mijn school bijvoorbeeld werd iedereen uitgebreid geïnterviewd. Het zorgde voor prachtige gesprekken, met dieptevragen over zin- en betekenisgeving, en zette het team aan het denken over waarom een visie nodig is. De uitkomsten van de interviews werden teruggekoppeld aan het hele team en in verband gebracht met de bestaande visie van de school.

Toen we onze visie hadden uitgewerkt, was de logische vervolgvraag: Hoe voeren we deze uit in de praktijk? Er volgde een studiedag, waarop we met elkaar brainstormden over de mogelijkheden om burgerschap goed in het curriculum neer te zetten. Daar is nagedacht over project, thema, expliciete burgerschaps-en levensbeschouwingslessen door vakleerkracht en eventueel ook het werken met een methode.

 

Burgerschap is teamsport

In het eerste jaar besloten wij om te werken met een specialist, een vakleerkracht. Deze werkte, samen met een expertisegroep van leerkrachten, het burgerschapsonderwijs voor onze school volledig uit.

Verder kozen wij er als team unaniem voor om in thema’s te werken gedurende langere periodes. Zo kun je een thema uitdiepen en er groeps- en vakoverstijgend mee werken.

 

Krachtbronnen en burgerschap

Een belangrijk onderdeel van onze burgerschapsvisie is dat we expliciet aandacht geven aan de diversiteit van de samenleving. Hiervoor gebruiken we lessen die door de vakleerkracht worden gegeven. Hiervoor gebruiken we het materiaal van Krachtbronnen. De expertisegroep evalueert en voorziet vooraf alle thema’s van feedback. De leerkrachten doen dit tijdens het uitvoeren. Ook kunnen de expertisegroep en leerkrachten hun ideeën voor een volgend thema indienen. Deze manier van werken zorgt ervoor dat het hele team de aanpak draagt en betrokken blijft.

 

Burgerschap stap voor stap

Bij het uitwerken van het burgerschapsonderwijs op jouw school kun je de volgende stappen doorlopen:

  • Visie op burgerschap uitwerken: wat is het ultieme doel, wat wil je de leerlingen meegeven?
  • Leg je missie vast: waarom streven we deze visie na, waarom staan we hiervoor?
  • Verken en prioriteer de persoonlijke waarden die jullie als school hoog in het vaandel hebben staan.
  • Bepaal je strategie: welke route kies je om je visie uit te kunnen te voeren?
  • Evalueer regelmatig: wat zijn de resultaten van de gekozen route en interventies?
  • Stel je route waar nodig bij en bouw deze ook weer verder uit.

 

Lees hier mijn vorige blog, waarin ik uitleg hoe een burgerschapscoördinator scholen kan helpen om burgerschapsonderwijs een duidelijke plek te geven.

 

Aan de slag met burgerschap? Zo doe je dat!

Ben je nog op zoek naar handvatten om gericht aan de slag te gaan met burgerschap? Vanuit onze methode Krachtbronnen maakten we deze praktische poster, met een 5-stappenplan om je op weg te helpen. Hang hem in de lerarenkamer of leg hem op tafel tijdens het volgende teamoverleg!

Meer weten?
Wil je burgerschapsonderwijs gestructureerd in gaan zetten bij jou op school, maar weet je nog niet helemaal hoe? Mijn collega’s en ik vertellen je graag meer en kunnen je vanuit onze ervaring een heel eind op weg helpen. Bel ons (033 – 303 31 02) of stuur een mail naar info@creathlon.nl.

 

Ineke Struijk

materiaalmaker primair onderwijs en leerkracht



< Terug naar nieuws overzicht

yes