U bent niet ingelogd. inloggen

Voor in de klas: aandacht voor geweld tegen vrouwen

Op 25 november is het Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen. Overal ter wereld is helaas nog veel sprake van geweld tegen vrouwen. En door de coronacrisis neemt in veel landen huiselijk geweld weer toe. Het is dus een actueel onderwerp, maar hoe bespreek je dit in de klas? Juf Ineke geeft een aantal tips.

De Internationale Dag is opgericht door de Verenigde Naties, om de moord op drie politieke activistes in de Dominicaanse Republiek te herdenken. De zussen Patria, Minerva en Antonia Mirabel werden in 1960 vermoord, omdat zij zich openlijk uitspraken tegen hun dictator Rafael Leónidas Trujillo.

 

Vele vormen van geweld

Wereldwijd hebben nog steeds heel veel vrouwen te maken met geweld, ongeacht hun inkomen, klasse of cultuur. Het gaat hierbij om verschillende vormen van geweld, zoals fysiek of seksueel geweld, maar bijvoorbeeld ook economisch misbruik en economische uitbuiting.

Misschien heb je recent nog gehoord of gelezen over de regelmatig voorkomende groepsverkrachtingen in India. Het land heeft een slechte reputatie als het gaat om vrouwenrechten. Elk kwartier wordt er een vrouw verkracht, blijkt uit cijfers van de Indiase overheid. Een teken van hoop is dat veel mensen in India zelf zich hier erg boos over maken en ertegen protesteren.

Door de coronacrisis is in veel landen huiselijk geweld weer toegenomen, ook in Nederland. Vaak zijn vooral meisjes en vrouwen daar de dupe van.

Geweld hoeft niet fysiek te zijn, het kan ook psychisch zijn. Bijvoorbeeld als meisjes niet naar school mogen. Dit zorgt voor mentale schade: de meisjes voelen zich minder waard en kunnen zich niet ontwikkelen tot actieve medeburgers. Laat staan dat zij in de toekomst bijvoorbeeld in een politieke partij gekozen kunen worden.

 

Bewustwording is belangrijk

Een belangrijke stap om alle vormen geweld tegen vrouwen tegen te gaan, is bewustwording over de aard en omvang van het probleem. Daarom is Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen zo belangrijk. En door het onderwerp ook op de basisschool al bespreekbaar te maken, groeit de bewustwording. Als leerkracht kun je hiermee een grote rol van betekenis spelen.

Tip voor in de klas

Vertel het verhaal van Urmila Chaudhary uit Nepal, die bijna 12 jaar als kindslaaf moest werken. Lees bijvoorbeeld haar verhaal voor uit het boek Kinderen die de wereld hebben veranderd (bekijk mijn boekentips voor meer informatie).

Urmila was slachtoffer van het Nepalese 'kamalari-systeem'. Dit systeem, dat pas in 2006 officieel is afgeschaft, stond in bepaalde delen van Nepal toe dat meisjes als slaaf moesten werken. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat moesten zij huishoudelijk werk doen voor rijkere gezinnen.

Ga nadat je het verhaal van Urmila hebt verteld, met de leerlingen in gesprek. Vragen die je daarbij kunt stellen zijn:

  • Waarom moesten in Nepal meisjes als kindslaaf werken en jongens niet? Je kunt hierbij wat dieper ingaan op verschillen tussen meisjes en jongens.
    • Zijn er eigenlijk verschillen tussen jongens en meisjes?
    • Worden jongens en meisjes anders behandeld? Kun je een voorbeeld geven?
  • Wat is er gewelddadig aan in het verhaal?
  • Kun jij je voorstellen dat je verkocht wordt en ineens niet in je eigen gezin kan opgroeien en naar school kan?
  • Wat zou helpen om te strijden tegen geweld tegen vrouwen en meisjes?

 

Ineke Struijk

materiaalmaker primair onderwijs en leerkracht