Heb je een nieuwe klas, of een paar nieuwe leerlingen? Dan is het leuk om extra aandacht te besteden aan de kennismaking met elkaar. We hebben drie werkvormen gevonden die daarbij kunnen helpen.
Steek je hand op en leg de leerlingen uit dat ze zichzelf gaan voorstellen 'aan de hand van hun hand’. Koppel aan iedere vinger één vraag.
Je kunt de kinderen dit ook eerst op papier laten doen: laat ze hun hand 'overtrekken' op een A4 en op de binnenkant van elke vinger het antwoord schrijven. Iedere leerling steekt tijdens het voorstellen z’n hand op en beantwoordt vinger voor vinger de vragen. Op deze manier zorg je voor structuur en zorg je er voor dat ze het kort houden.
Zet de leerlingen in een kring en laat ze een voorwerp (bijv. een balletje) heen en weer gooien. Geef hierbij de volgende instructie: Je mag het balletje maar 3 seconden vasthouden en voordat je het balletje naar iemand gooit, moet je zijn/haar naam noemen.
Na een rondje namen, maak je het moeilijker: Zeg nu in die 3 seconden wat je hobby is én noem de naam van degene naar wie je het balletje gooit.
Hier kun je vrijelijk op variëren, door iedere ronde een andere opdracht te geven. Bijvoorbeeld: woonplaats; geboorteplek; waar ben je goed in; wat is je favoriete film; etc. Doordat ze steeds maar 3 seconden hebben, blijft de energie hoog en de sfeer luchtig. En toch leer je veel van elkaar.
Deze werkvormen zijn gebaseerd op ideeën van www.werkvormen.info.